تفاوت های خانه شمالی با خانه جنوبی

2023-05-01
۰ Comments
خانه شمالی یا خانه جنوبی

هنگامی که در جستجوی خانه دلخواه برای خرید هستید، نخستین نکته ای که مشاوران املاک به آن اشاره خواهند کرد، جهت آن ساختمان و خانه  است. حال سوال پیش می آید که جهت املاک به چه معنایی است. درواقع باید بدانید که خانه شمالی یا خانه جنوبی است.

 در این مقاله قصد داریم به بررسی این مطلب بپردازیم و ببینیم کدام جهت برای خرید خانه مناسب می باشد.

مناسب ترین انتخاب: خانه شمالی یا خانه جنوبی؟

یکی از نکات مهمی که هنگام خرید خانه باید در نظر داشته باشید این است که خانه با چه جهتی رو به رو است و این انتخاب می تواند زندگی شما را تحت تاثیر قرار بدهد. این نکته را به یاد داشته باشید که جهت خانه خود را بعد از مدتی نمی توانید تغییر بدهید.

افراد میانسال و پیر بیشتر علاقه مند به خانه های شمالی هستند و در مراجعه به مشاوران املاک درخواست خانه های شمالی را دارند که این درخواست به دوجهت برای کسانی که این نوع خانه ها را انتخاب می کنند، حائز اهمیت است، یکی آنکه نور بیشتری در پذیرایی و آشپزخانه دارد و دوم این است که این خانه ها از امنیت بالایی برخوردار هستند. این عامل نیز به دلیل دید خوب ساکنان به حیاط است که باعث جلوگیری و کاهش جرم و جنایت در خانه های شمالی شده است.

ساختمان شمالی

خانه شمالی

یکی از نکات بسیار مهمی که خانه های شمالی یا شمال شرقی دارند، این است که این خانه ها به صورت مستقیم نور خورشید را دریافت می کنند، به خصوص که در زمستان نور خورشید در کمترین حالت ممکن خودش است.

سبک معماری خانه شمالی

ساخت خانه شمالی به این صورت است که در هنگام ورود به خانه ابتدا وارد حیاط یا محوطه شده، سپس وارد خانه می شوید. نورگیر بودن خانه های شمالی به مراتب بهتر از خانه های جنوبی است، البته در برخی از سبک های معماری فقط از قسمت شمالی نور وارد خانه می شود، بنابراین باید از یک حیاط خلوت در قسمت جنوبی استفاده شود تا در آن قسمت از لحاظ نوردهی مناسب باشد. همچنین در برخی شرایط آپارتمان هایی وجود دارند که دو واحد داشته و یک واحد رو به حیاط و نورگیری خوبی دارد و یکی از واحدها هیچ گونه دیدی رو به حیاط نداشته و نورگیری مناسبی ندارند.

مزیت خانه شمالی

از مزایای خانه شمالی و به ویژه خانه های به سمت شمال شرقی نورگیری فوق العاده ای است که طی روز دارند. همچنین برای خرید خانه های ویلایی نیز دنبال باغ های با موقعیت رو به شمال، شمال شرق یا شمال شرقی باشید.

خانه جنوبی

این نوع خانه ها برخلاف ساختمان های با موقعیت جنوبی، نور خورشید زیادی را دریافت نمی کنند و احتمال دارد خانه تاریکی داشته باشید.

سبک معماری در خانه جنوبی

در این نوع خانه ها ابتدا وارد ساختمان شد و گاهی مکان به اسم محوطه یا حیاط ندارد، اگر هم داشته باشند در پشت ساختمان قرار دارد.

خانه های جنوبی دریافت نور خوبی ندارند و نسبت به خانه های شمالی تاریک تر هستند و اگر این موقعیت به درستی مدیریت نشود، بیشتر با این اوضاع روبه رو خواهید شد. بنابراین باید نگاه کنید که به چه عنوان می توانید نور را از سمت شمال عبور دهید. برای این کار بهتر است از پنجره در پشت خانه یا از پنجره های سقفی استفاده کنید.

چگونگی تشخیص از لحاظ شمالی یا جنوبی بودن

قبل از هرکاری از مشاوران املاک مطمئن در خرید یا اجاره خانه کمک بگیرید که آنها در هنگام خرید اطلاعات دقیق جهت خانه را در اختیار شما قرار می دهند.

اگر در موقعیتی قرار دارید و نمی توانید از مشاوران املاک کمک بگیرید، با بررسی کامل و به کمک یک قطب نما می توانید این کار را انجام دهید.

البته در اکثر موارد با نگاه اولیه می توان خانه شمالی را از خانه جنوبی تشخیص داد. به این صورت که معمولا خانه هایی که حیاط یا محوطه آنها در قسمت ورودی خانه قرار دارند، شمالی هستند و آنهایی که ابتدا وارد خانه می شوید و حیاط و محوطه آن در قسمت جنوبی قرار دارد، جزو خانه های جنوبی محسوب می شوند.

در این میان خانه هایی نیز وجود دارند که موقعیت شمالی و جنوبی را باهم دارند که در اصطلاح به آن ها خانه های دوکله گفته می شود، به این معنی که از دو سمت دارای در ورودی هستند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله خرید زمین چیست و چه مزایای دارد؟ پیشنهاد می شود.

خانه جنوبی

مقایسه خانه شمالی با خانه جنوبی

نوردهی: در خانه شمالی نسبت به خانه جنوبی نوردهی بیشتر است.

امنیت: در خانه جنوبی نسبت به خانه شمالی امنیت بالاتر است.

قیمت: میزان قیمت خانه شمالی از خانه جنوبی گران تر است.

شرایط دما: خانه شمالی گرم تر از خانه جنوبی است. بنابراین خانه های شمالی در زمستان و در خانه های جنوبی در تابستان وضعیت دمای بهتر دارند.

خرید یا اجاره ویلا، ملک و زمین با ویلاپرایس

در هر کجای ایران که باشید می توانید با استفاده از خدمات مجموعه ویلاپرایس خانه مناسب خود را خریداری یا اجاره کنید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با پشتیبانی ویلاپرایس تماس بگیرید. 

Leave a Comment